Aivan ensimmäiseksi on
sanottava, että Ingmar Bergmanin teksti
on upea, loistava. Teksti saavuttaa uskomattomalla tarkkuudella kaiken sen
raakuuden ja herkkyyden, mikä kahden ihmisen suhteeseen sisältyy. Kohtauksia eräästä avioliitosta kertoo
avioparin, Johanin ja Mariannen tarinan. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästä
avioliitosta, vaan kokonaisesta ihmissuhteesta. Nämä kaksi ovat sidotut
toisiinsa myös avioeron jälkeen. Suhde ei lopu yhteiselon jälkeen, suhde ei
lopu väkivaltaan eikä edes uusiin avioliittoihin. Suhde on, niin kauan kuin
nämä kaksi ihmistä ovat. Tarinan aikana Johan ja Marianne kuorivat toisiaan
kerros kerrokselta kuin sipulia, yhä syvemmälle ja syvemmälle kohti
haavoittuvaa keskustaa. Lopulta kuitenkin herää kysymys voiko ihmisen keskusta,
todellista minuutta koskaan saavuttaa? Voimmeko koskaan olla aidosti itsemme
toiselle, voimmeko olla aitoja edes itsellemme? Missä menee roolin ja
todellisen itsen raja?
Helsingin
Kaupunginteatterin Studio Pasilan näyttämö sopii mittasuhteiltaan hyvin
Bergmanin tekstin esittämiseen. Näyttämö on intiimi, mutta yleisön onneksi katsomo on
kuitenkin kohtalaisen suuri. Kokonaisuus on riisuttu. Markus Tsokkisen lavastus on yksinkertainen ja tyylikäs,
näyttämöllä on vain tarvittava. Värimaailma on hillitty ja tunnelma jatkuu
puvustuksessa, joka myös on Tsokkisen käsialaa. Teppo Saarisen valot tukevat ja ovat vahvasti osana lavastusta.
Näyttämökuva jättää hyvällä tavalla tilaa näyttelijäntyölle. Myös Pasi Lampelan ohjaus on kunnioittanut
vahvasti näyttelijöiden ammattitaitoa. Toiminta näyttämöllä tuntuu erittäin
orgaaniselta. Esityksessä tasapainoillaan kipeän ja huvittavan häilyvässä
rajamaastossa, eikä turhaan rankisteluun sorruta, vaikka tekstissä olisi
mahdollisuudet siihenkin. Ratkaisu pitää tapahtumat lähellä katsojaa ja antaa
arvoa Bergmanin tekstin vivahteille.
Näyttelijät Eero Aho ja Merja Larivaara ottavat vastaan heille tarjotun tilan. Esityksen
vaikuttavuus on pitkälti juuri näyttelijäntyön tarkkuudessa. Riisuttu tyyli
jatkuu näyttelijäntyössä, ja jokainen ilme ja ele saa suuren merkityksen. Tämä
vaatii paljon näyttelijöiltä, pienikin herpaantuminen näkyy katsomoon
välittömästi. Erityisesti Ahon Johan on näyttämöllä lihaa ja verta. Hän hyppää
rohkeasti roolihahmonsa nahkoihin ja elää Johanin tuskan, ahdistuksen ja
yksinäisen onnen. Myös Larivaara on Mariannen roolissa oikein hyvä, mutta ei
lopulta yllä samaan ilmaisun henkilökohtaisuuteen kuin Aho. Näyttelijä ei
samalla tavalla katoa roolin takaa. Katsojana minulle jää hieman epämääräinen
tunne siitä, että näyttelijä olisi pehmeämpi kuin roolihahmonsa. Ehkä tämän
seurauksena huomaan katsomossa samaistuvani Johaniin ja hengittäväni Johanin
hahmon tahtiin. Erityisesti Johanin kuvaus siitä fyysisestä kivusta, jonka
absoluuttinen yksinäisyyden tunne aiheuttaa, koskettaa aidosti. Tässä kohdin
yhdistyivät ihailtavalla tavalla sekä näytelmätekstin että näyttelijäntyön
erinomaisuus.
Kaiken kaikkiaan, Kohtauksia eräästä avioliitosta on yksi
parhaista teatteriesityksistä, joita olen vähään aikaan nähnyt. Riisutussa
toteutuksessa efektit, kuten nykyisin niin usein nähdyt projisoinnit ja
näyttelijöiden mikittämisen vaativat äänimaailmat, loistivat poissaolollaan.
Esitys luottaa Bergmanin tekstiin sekä Ahon ja Larivaaran karismaan, ja tuo
luottamus palkitaan. Kiitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti