Kävin sunnuntaina
Musiikkitalossa Radion sinfoniaorkesterin matineassa kuuntelemassa
Kamarimusiikkikonsertin. Iltapäivän ohjelmisto koostui barokkimusiikista, siis
enimmäkseen 1600-luvun musiikista. Näin heti alkuun täytyy huomauttaa, että
minä en todellakaan ole mikään vanhanmusiikin asiantuntija. Tätä konserttia
ennen kokemukseni ja mielikuvani barokkimusiikista ovat olleet vain musiikkiopiston
ja yliopiston musiikkihistorianluentojen ja musiikkinäytteiden varassa.
Konsertissa riittikin ihmeteltävää niin soitinten kuin niiden soinninkin
puolesta.
Orkesterin kokoonpanossa
oli kaksi barokkitrumpettia, kaksi viulua, alttoviulu, sello, cembalo ja teorbi
sekä muutamassa kappaleessa myös urut. Kaikki soittimet olivat ajanmukaisia.
Jousisektion näkyvin ero nykyaikaisiin oli itse jousen muoto, mutta tämän
lisäksi soittimissa oli suolikielet, joiden sointi poikkeaa nykyaikaisista.
Barokki trumpetti on nykyaikaiseen trumpettiin verrattuna pidempi ja vailla
venttiilejä. Torven virettä vaihdetaan putken pituutta vaihtamalla ja soittajilla
olikin mukanaan vaihtoputket eri sävellajeissa olevia kappaleita varten. Uusi
tuttavuus minulle oli teorbi. Seuralaiseni kysyi minulta ennen konsertin alkua
mikä teorbi on ja jouduin myöntämään, ettei pelkkä nimi soittanut päässäni
minkäänlaisia kelloja. Kun orkesteri saapui paikalle saimme huomata, että
teorbi on valtavan pitkäkaulainen luuttu, eräänlainen bassoluuttu. Vanhoista
soittimista koostuvan orkesterin sointi oli hiljaisempi ja pehmeämpi kuin
nykysoitinten sointi. Tuntui myös siltä, että soitinten soittamisessa oli
niiden yksinkertaisuuden vuoksi myös toisenlaisia haasteita kuin
nykysoittimissa. On vaikea kuvailla, mistä tunne tulee, mutta jollain tapaa
sointi tuntui olevan hyvin orgaanista, ja soittimen äänen ja vireen olevan paljolti
kiinni juuri soittajasta. Näin oli erityisesti trumpettien kohdalla, jossa soittimen
yksinkertaisuuden edessä tuntui ihmeelliseltä, että siitä löytyi niin laaja
ääniskaala.
Ilokseni saimme musiikin
ohella kuulla pieniä tarinoita säveltäjistä soitettavien teosten takana. Erityisesti
mieleen jäi kertomus Alessandro
Stradellan vaiherikkaasta elämästä. Tieto yhdistettynä soitettuihin
kappaleisiin oli toimiva ratkaisu. Puhutut osat eivät olleet jäykkiä tai
luennonomaisia, vaan niistä välittyi muusikoiden oma persoona ja intohimo
musiikkia kohtaan. Viimeistään tässä vaiheessa ymmärsi olevansa hyvissä ja
asiantuntevissa käsissä. Tunnelma oli niin mukava, että tarinoita olisi
kuunnellut mielellään vielä enemmänkin. Konsertin lopussa pääsimme
keskustelemaan tuttujen muusikoiden kanssa ja saimme kysellä hieman soitinten
erityispiirteistä. Ajatellen niitä konsertissa kävijöitä, jotka eivät rohkene
lähestyä taiteilijoita suoraan, voisi olla mielenkiintoista lisätä konsertin
puheosuuksiin myös pientä infoa soittimista. Puolitoistatuntinen konsertti
lennähti kuin siivillä. Ohjelmiston myötä kapea käsitykseni barokkimusiikista
laajeni huomattavasti. Ohjelmasta kävi hyvin ilmi miten eri tyylisiä kappaleita
barokkimusiikkiin sisältyy. Tätä ei musiikkihistorian luentojen lyhyistä
musiikkinäytteistä opi.
Olisi mukava kuulla
lisää kokoonpanon musisointia. Vaikka soittajat ovatkin RSO:n muusikoita,
voisiko heillä ehkä olla mahdollisuus pieneen kiertueeseen tällä kokoonpanolla?
Ehkä yhteistyö suomalaisten linnojen kanssa voisi olla mielenkiintoista?
Muistan kuulleeni joskus Turun linnassa, kuinka aikoinaan uudet musiikkityylit
ja soittimet saapuivat Suomeen juuri Turun linnan hovin kautta. Kuitenkin kun
kysyin oppaalta lisää soittimista, ei hän osannut vastata tarkentaviin
kysymyksiini (hänen puolustuksekseen on sanottava, että hänen oma
vahvuutensa ja tutkimusalueensa liittyi tekstiileihin, edes oppaat eivät voi
tietää kaikkea… ). Minun on
helppo kuvitella sunnuntaina kuulemani kokoonpano soittamassa Turun linnan
kuninkaansalissa, jossa yleisöllä on konsertin jälkeen mahdollisuus esittää
kysymyksiä sekä muusikoille että mahdollisesti myös linnan asiantuntijoille.
Sama kuva on helposti siirrettävissä myös esimerkiksi Olavinlinnaan ja
Hämeenlinnaan.
<3 Mi piace
ORKESTERISSA:
Laura Vikman & Hannu
Vasara, viulu
Ritta-Liisa Ristiluoma, alttoviulu
Mikko Ivars, sello
Jouko Laivuori, cembalo, urut
Atsuko Sakuragi & Miikka
Saarinen, barokkitrumpetti
Solmund Nystabak, teorbi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti