Tohtori Zivago on suuri, monellakin eri tapaa. Jo Boris Pasternakin (1890–1960) romaani
itsessään on suuri, Tohtori Zivago
-romaani julkaistiin 1957, mutta Pasternak oli kirjoittanut osia siitä jo 1910-
ja 1920-luvuilla. Vuonna 1958 Pasternakille myönnettiin Nobelin
kirjallisuuspalkinto, eikä vähiten Tohtori
Zivagon vuoksi, mutta neuvostoviranomaisten painostuksen vuoksi hän joutui
kieltäytymään palkinnosta. Sitten, vuonna 1965, Tohtori Zivagosta tehtiin David
Leanin ohjaama menestyselokuva. Viisi oscaria saaneen elokuvan pääosia
esittivät Omar Sharif, Julie Christie ja Geraldine Chaplin. Elokuva on syöpynyt monien mieleen juuri sinä
aitona Tohtori Zivagon kuvastona.
Tällä taustalla on selvää, että Tohtori
Zivago on haastava musikaali niin tekijöille kuin yleisöllekin, kun jo
musikaali lajityyppinä on itsessäänkin haastava. Siinä missä usikaali vaatii
esiintyjiltä monialaisuutta ja erityistaitoja, vaatii se katsojilta kykyä
hyväksyä ja tunnistaa lajityypin erityispiirteet, siitä lähtien että esiintyjät
ilmaisevat itseään laulamalla.
Helsingin
Kaupunginteatterin suuri näyttämö on valtava, kuin lentokenttä, jonne
esiintyjät helposti hukkuvat, ja jonka toista laitaa katsomon reunalta paikan
ostaneen voi olla vaikea nähdä. Tohtori
Zivagon kaltaisen jättiläisen esittämiseen se on omiaan. Tohtori Zivago on lähes läpisävelletty
musikaali ja varsinaista puhuttua dialogia on kohtalaisen vähän. Osa teemoista
kiertää muistumina läpi koko teoksen, esimerkiksi Jurin ja Tonjan sekä Jurin ja
Laran teemat. Selkeitä korvamatoja ei ensikuulemalta kuitenkaan jäänyt. Ralf Forsströmin suunnittelema lavastus
pysyy samana koko esityksen ajan ja muuntuu kevyesti sotatantereesta
rautatieasemaksi ja palatsista maalaismaisemaksi. Lavastuksen ilme on kylmän
metallinen, jota enimmäkseen kylmäsävyiset valot korostavat. Näyttämökuva
henkii paitsi kylmyyttä ja talvea, myös neuvostovallankumouksen ajan henkistä
kylmyyttä, missä ihmiset muuttuvat hiljalleen osaksi koneistoa. Tyylitellyn
lavastuksen vastapainoksi puvustus mukailee epookkia.
Esityksen keskiössä on
vain muutama hahmo, joiden ympärillä vallankumousta toteuttaa lahjakas
ensemble. Tohtori Zivagon ensemble
venyy tilanteesta ja roolista toiseen. Lyhyet ensemblenäyttelijöiden soolot paljastavat,
että ensembleen on valittu paitsi loistavia laulajia myös erinomaisia
tanssijoita. Ensemblen koreografiat on koostettu niin, että ensemble toimii
kokonaisuutena, tanssijat ja laulajat eivät erotu liian selkeästi toisistaan. Gunilla Olsson Karlssonin koreografiat
tukevat ja täydentävät näyttämötoimintaa nousematta kuitenkaan erillisiksi
tanssikohtauksiksi.
Keskeisiä rooleja ovat
Juri Zivago ja Lara Antipov sekä heidän rakkautensa jalkoihin jäävät
aviopuolisot Tonja Zivago ja Paša
Antipov. Zivagon vaimoa Tonjaa esittävä Anna-Maija
Jalkanen laulaa teknisesti ja tarkasti, ja hänen äänensä soi pehmeänä ja
kirkkaana. Antti Timosen ”Et armoa
saa” (No Mercy At All) -laulussa kaikuvat sekä vallan sokaiseman että
mustasukkaisuuden riivaaman Paša Antipovin mahtailu ja epätoivo, voiman ja
heikkouden ristiriita. Lara Antipovan vaativan roolin esittää Anna-Maija Tuokko. Tuokko on selvästi
laulajana heikompi kuin muut solistit. Tiistain esityksessä ääntä ilmeisesti
rasitti myös flunssa, ja etenkin esityksen alussa Tuokon ääni pakeni nasaaliin.
Tuokon verrattain heikompi laulutekniikka saa kuitenkin symbolisen merkityksen
Laran sosiaalisen taustan kuvaajana. Muiden keskeisten hahmojen koulutetut lauluäänet
vertautuvat hahmojen koulusivistykseen, joka Laran hahmolta puuttuu. Laulutekniikan
puutteista huolimatta Tuokko tekee Larana vaikuttavan roolityön. Tuokon Lara on
vahva ja kiihkeä nainen, ja katsojan on helppo nähdä miksi näytelmän miehet
hurmaantuvat hänestä. Esityksen ehdoton sankari on pääroolissa esiintyvä Tuukka Leppänen. Leppänen on todellinen
musikaalinäyttelijä, hänen työssään upeaan lauluääneen yhdistyvät tarkka
näyttelijäntyö ja liikkeen ymmärrys. Leppäsen Juri Zivago on kahden maailman
välissä ja molemmissa ulkopuolinen. Hän on runoilija-lääkäri, rahaton
aristokraatti ja vallankumouksellisten silmissä ennen kaikkea ylimystön
edustaja, hän on tunnontuskia kärsivä aviomies, joka uskoo kunniallisuuteen,
mutta samalla hän on toivottomasti toiseen naiseen rakastunut mies. Leppänen
vakuuttaa laulutekniikallaan. Erityisesti kirjeen lukemisella alkava ”Nyt”
(Now) näyttää Leppäsen erinomaisen musikaalilaulutekniikan. Leppänen aloittaa
puhumalla ja ääni liettyy lauluksi niin hienovaraisesti, ettei katsoja kykene
huomaamaan missä puheen ja laulun välinen raja kulkee. Leppänen laulaa Zivagon
raskaan roolin kevyenoloisesti ja loppuun asti vakuuttavasti.
Tohtori Zivagon vaikuttavuus perustuu ennen kaikkea sen järkälemäiseen suuruuteen.
Teos massiivinen ja vyöryy näyttämölle kuin koko suuri Neuvostoliitto. Tohtori
Zivago on kuitenkin
ensisijaisesti tarina miehestä ja kahdesta naisesta. Se on tarina niin suurista
tunteista, että niiden rinnalla Venäjän neuvostovallankumouskin kutistuu vain
tarinan ympäristöksi, vallitsevaksi olosuhteeksi.
<3 Mi piace
naseva analyysi - herättää kiinnostuksen!
VastaaPoista